Jagoda Sikora – psycholog dziecięcy
  • Strona główna
  • O mnie
  • Oferta
    • Konsultacje
    • Kursy i Webinary
  • Blog
  • Kontakt
Szukaj

Jak wesprzeć dziecko w zdalnej edukacji?

Mamoooo! Nie będę robił tego zadania! Szkoła jest głupia, a to jest bez sensu!

Czy ktoś z Was usłyszał niedawno takie słowa?

Część rodziców i dzieci stanęło teraz w obliczu wyzwania jakim jest zdalna nauka. Dla części z nich było to pomieszanie ekscytacji z niepewnością, a dla innych ogromne wyzwanie. Konieczność zmierzenia się nie tylko ze sprostaniem obowiązkom szkolnym, ale też połączenie tego z własnym home office. Dochodzą do mnie wieści od rodziców, że nauka zdalna wygląda bardzo różnie i w zależności od placówki i nauczyciela wymaga różnego zaangażowania. Dotarły również do mnie pytania – co zrobić, jeśli dziecko nie chce odrabiać zadań, realizować kolejnych „obowiązkowych” punktów? Odpuścić? Zmuszać? Poniżej dzielę się różnymi sposobami, które mogą łagodnie pomóc.

Porozmawiaj

Warto pamiętać, że dla wszystkich okres izolacji jest czasem, do którego musimy się zaadaptować. Czasem niechęć dziecka względem realizowania zadań wynika z wysokiego napięcia, trudności z przestawieniem się na inne tory. Warto postawić wtedy na rozmowę, czasem całkiem obok właściwego tematu, postawić na swobodną rozmowę na temat tego co dziecko w ogóle myśli o tej zdalnej edukacji.

Opowiedz o trudnościach ze swoimi obowiązkami (np. zawodowymi)


Dzieci uwielbiają przykłady z naszego życia. Myślę, że to dodatkowo, dobrze wpływa na wzajemne relacje i wzmacnia dziecko. Sama bardzo lubię dzielić się tym z czym mi trudno, co pomaga. Lubię wracać też do przeszłości i opowiadać o moich trudnościach szkolnych. Takie historie dodają otuchy, wspierają i budują relację pomiędzy dzieckiem a rodzicem. Nadmierne wybielanie się przed synem czy córką i opowiadanie, „ja to zawsze z chęcią robiłam zadania” nie buduje wizerunku autentycznego rodzica. Odwołanie się do naszych trudnych momentów może pomóc w rozładowaniu napięcia. Ja pamiętam setki albo i więcej momentów, kiedy nie chciało mi się, nie wychodziło mi, kiedy moja mama wściekała się na mnie, bo po raz 50 napisałam „półka” przez „u”. Cóż, prawda jest taka, że nadal robię multum błędów ortograficznych i innych, ale zdecydowanie mniej niż kiedyś! Czyli jest progres w ciągu 30 lat;) Ciągle się uczę. Takie przykłady zdecydowanie wspierają moje dziecko i bardzo Wam je polecam. Wracanie do takich historii ma dodatkowo cenny efekt uboczny – pomaga też nam rodzicom rozładować napięcie. Kiedy mamy dosyć, nie chce nam się, kiedy po raz 100 prosimy, powtarzamy i dalej stoimy w punkcie początkowym..

Wytłumacz czemu te zadania mogą służyć

Poszukajcie sensu w zadaniach, które realizujecie. Zastanówcie się, razem czy dane zadania, rozwijają pamięć, koncentrację lub wspomagają sprawność dłoni. Postaraj się razem z dzieckiem znaleźć sens i wspólnie zastanowić się jaki dana aktywność ma cel. Czasem nie jest łatwo. Mnie czasem też jest trudno znaleźć sens w niektórych zadaniach, które realizuje mój syn. Czasami w formie żartu, dla rozluźnienia, sami szukamy najdziwniejszych pomysłów do czego może przydać się ta umiejętność lub wiedza.

Częste przerwy i zmiany w rodzajach aktywności

Zbyt długie siedzenie nad książkami nikomu nie służy. Mój maksymalny, efektywny czas to 40 minut. Dlatego, gdy prowadzę zajęcia ze studentami, jestem większość czasu w ruchu. A jak jest u Twojego dziecka? Postarajcie się uatrakcyjnić i pokazać dziecku jak trenować mózg. Nowy czas zdalnego realizowania obowiązków jest czymś nowym i warto pamiętać, że zbyt długi czas przy biurku może obniżać efektywność pracy, frustrować i zwiększać napięcie.

Unikamy tego co nam nie wychodzi – wspieraj i dawaj wybór zamiast kontrolować

Stuart Shanker, twórca metody self-reg, zwraca uwagę na szczególny aspekt w kontekście obszaru poznawczego. Dzieci (i my dorośli również) unikamy tego, co nam nie wychodzi. Warto o tym pamiętać, że dzieci potrzebują czasem spokoju, ale też różnych form zachęcenia i naszej cierpliwości, żeby zabrać się za jakąś aktywność. Najtrudniejsze jest w tym wszystkim znaleźć balans pomiędzy wsparciem, stymulowaniem motywacji, poszukiwaniem sensu, ale też brakiem presji i zachęcaniem do realizacji, a zarazem nie odpuszczaniem realizacji wszystkich zadań. Czasem łatwo wejść w rolę kontrolera, która nie sprzyja budowaniu porozumienia. Dlaczego? Badania pokazują, że nie ma to dobrego wpływu ani na relacje ani na ogólny rozwój dziecka, słabo również przekłada się na realizację zadań, zwłaszcza tych długofalowych. Chociaż realizowanie zdalnych zadań wydaje się być obowiązkiem bez pola manewru warto nie tworzyć presji i dać wybór na tyle na ile jest to możliwe.

Poszukajcie wspólnie tego co motywuje do pracy

Zastanówcie się razem – co może pomóc w realizacji tych mniej przyjemnych obowiązków, co zadziała mobilizująco. Nie chodzi tu o sztuczne narzucanie nagrody bądź kary, ale aby dziecko samo miało możliwość podjąć decyzję – co mu pomoże. Sami jako dorośli często stosujemy takie strategie – ja chyba bym nie napisała doktoratu, gdyby nie małe nagrody, które sobie sama wyznaczałam za napisanie odpowiedniej ilości znaków. Warto porozmawiać o tym w takim momencie, kiedy oboje macie czas i ochotę na takie rozmowy, bez napięcia, presji. Można wtedy zaplanować i wyznaczyć sobie co wspólnie razem zrobicie po realizacji tych najmniej przyjemnych obowiązków.

Zastanówcie się jakie strategie służą Twojemu dziecku, co pomaga a co generuje napięcie. Każdy z nas jest inny, różne elementy wsparcia są pomocne. Coś co wspiera jedną osobę, może generować napięcie. To trudne, ale również piękne! Tak bardzo się od siebie różnimy – dlatego nie ma drugiego takiego samego człowieka. Dlatego bardzo zachęcam to testowania różnych pomysłów i strategii wspierania dziecka w tym bardzo specyficznym okresie.

zdjęcie: JESHOOTS.COM

Poprzedni artykułW oczekiwaniu...Następny artykuł Mamo! Nudzi mi się!

1 komentarz

Zdzisław pisze:
2 kwietnia 2020 o 15 h 29 min

Pani Jagodo! Świetny artykuł:)

Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wyszukaj

Najnowsze posty

  • On mnie w ogóle nie szanuje!
  • Mamo! Nudzi mi się!
  • Jak wesprzeć dziecko w zdalnej edukacji?
  • W oczekiwaniu…

Najnowsze komentarze

  • Zdzisław - Jak wesprzeć dziecko w zdalnej edukacji?

Kategorie

  • Emocje
  • Kontakt
  • Regulamin newslettera
  • Polityka prywatności
Copyright by Jagoda Sikora ♥ Made by NK
Korzystamy z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Korzystając ze strony zgadzasz się na ich użycie.
Chcę wiedzieć więcejZgadzam się
Ciasteczka

Postanowienia ogólne

Korzystamy z plików cookies, aby strona działała poprawnie.   "Ciasteczka" są kluczowe do działania podstawowych funkcji strony internetowej. Używamy również plików cookies stron trzecich, które pomagają w analizie i zrozumieniu, w jaki sposób Użytkownik korzysta z tej witryny. Pliki cookies będą przechowywane w Twojej przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz z nich zrezygnować. Jednak rezygnacja z niektórych  plików cookies może mieć wpływ na komfort przeglądania.
Necessary
Always Enabled
Pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego działania witryny. Kategoria \"niezbędne\" obejmuje tylko pliki cookie, które zapewniają podstawowe funkcje i funkcje bezpieczeństwa witryny. Nie przechowują żadnych danych osobowych.
Non-necessary
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny, a są wykorzystywane w szczególności do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych osadzonych treści, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.
SAVE & ACCEPT